Az ACER

Közzétéve: 2010.07.16.

Érdekességek
KI-KICSODA az informatikában
Legendás IT cégek
A Bell Telephone Laboratories történeteA Commodore legendájaA Creative Labs (Sound Blaster) történeteA Google történelemA Kingston történeteA NetscapeA SiemensA YahooAlcatelAz ACERAz AdobeAz AMD (Advanced Micro Devices) történeteAz EpsonAz IBM történeteAz INTELAz LGAz SAP érdekességeiCisco SystemsHTC a feltörekvő mobil gyártóKibataro Oki, és az OKI vállalatLenovoLexmarkMotorolaPhilipsSamsungSkypeSony - EricssonTulip ComputersWestern Digital
Protokoll mindenkinek
Az ACER

A világ leggyorsabban növekvő számítógépgyártója az ACER!

A fenti jelző nem reklámfogás, hanem a valóság. Idén, a második negyedév során 34,2 százalékkal több számítógépet értékesített, mint egy évvel korábban. Eközben a piac egésze 5 százalékkal zsugorodott, vagyis az Acer rohamosan teret nyer a válság közepette is. A kíméletlen ütemű növekedés ellenére az Acer forgalma 5 százalékkal csökkent, ami az átlagos eladási árak durva visszaesésére utal, de mivel a cég növelni tudta költséghatékonyságát, így 12 százalékkal magasabb üzemi szintű nyereséget tudott felmutatni.

Lehet, hogy a fenti bekezdés túlságosan szakmai volt. A lényeg, a szinte hihetetlen tény, hogy miközben a számítógépes piac zsugorodott, az Acer több gépet adott el, mint tavaly. A gépek árai drasztikusan estek, de a cég annyira tudta növelni hatékonyságát, hogy mégis növekedést tudott produkálni. Ez a cikk erről a vállalatról szól.

Az alapítás

Ahány forrást néztem, annyi változatot olvastam a frissen alapított cég működéséről. Ami biztos, hogy 1976-ban alakultak Tajvanon, Hszicse városában. A két alapító Stan Shih (ő lett a vezető 2005-ig), és felesége Carolyn Yeh 5 munkatársukkal, és 25000 USA dollárral alapította meg a céget Multitech néven.

Bár Kína mindig is magáénak tartotta Tajvant, ekkor még semmilyen befolyással nem rendelkezett fölötte. Ma már a sziget Kínához tartozik, de ez a változás az Acert egyelőre nem érinti.

Tevékenységük leírásánál találtam terméktervezést, elektronikai alkatrészek kereskedelmét, mikroprocesszor-technológiákkal kapcsolatos tanácsadást és tajvani mérnökök következő generációjának az oktatását a „Hong Ya Training School” akadémián. Lehet, hogy ezekkel minddel foglalkoztak, de az biztos, hogy a 80-as évek elején meglátták a számítógépgyártásban rejlő nagy lehetőséget, és 1981-ben meg is jelentek a Micro-Professor nevű géppel (a képen). Csak, hogy érzékeltessem a kor szintjét, leírom a gép néhány paraméterét: A 36 billentyűből 16 hexadecimális, 19 funkció és egy átdefiniálható volt. Processzorként egy Zilog Z80-as működött benne, 1,79 MHz-cel. A RAM és a ROM is 2 KB kapacitást tudott, a megjelenítést pedig egy 6 digites LED kijelző végezte. A mérete egy nagyszótáré volt, és 100$ alatt meg lehetett kapni. Népszerű is lett, és hozott annyi bevételt, amennyi a továbblépéshez kellett. Nemsokára IBM kompatibilis gépeket kezdtek el készíteni.

Túl az első évtizeden

1987-re Tajvanon jól menő hálózattal rendelkeztek, megérett az idő, hogy nemzetközileg is terjeszkedjenek. Ehhez először egy erős márkát akartak létrehozni. Az elsősorban latin gyökerekre visszavezethető ACER név „energikus”-at, „dinamikus”-at jelent. Ekkor született meg a logó is, és ekkor fogalmazták meg a cég küldetését: „a gátak lebontása az emberek és a technológia között”. Ez azóta sem változott.

Az Acer stratégiailag és földrajzilag is gyorsan növekedett. A vállalat világviszonylatban a 8. legnagyobb PC gyártó pozícióba lépett előre. 1991-ben az Acer bemutatta a ChipUp –ot, az első CPU frissítési megoldást. Az AcerPAC (személyes aktivitásközpont) behozta a multimédiát a PC-világba. Egyesítette a beépített telefont, faxot, adatmodemet, ébresztőórát, AM/FM rádiót, nyolccsatornás sztereó keverőpultot, CD-ROM meghajtót, valamint egy előre betöltött alkalmazásokat kezelő vezérlőeszközt. 1995 szeptemberében jelent meg az Acer Aspire forradalmian új formatervezéssel, amivel gyors sikert aratott.

1996-ban az Acer bemutatta a Nouvo Notebook PC-t (a képen), mely innovatív erőforrás-gazdálkodási rendszerrel, Heuristic Power Management–tel (HPM) rendelkezett, és képes volt a felhasználóra jellemző viselkedés felismerésére, továbbá az ennek megfelelő erőforrás-gazdálkodásra. Az Acer ezt az új technológiát “Power on Demand”-nek (igény szerinti erőforrás) keresztelte.

1997-ben a vállalat felvásárolta a Texas Instruments notebook üzletágát. Itt egy kicsit meg kell állnunk. Az ACER ugyanis ezzel a vásárlással az egész jövőjét vásárolta meg anélkül, hogy erről tudott volna. Valóban a notebookok gyártására akarta helyezni a hangsúlyt, nagyon helyesen, mint az később kiderült, de ezzel a vásárlással beszerezte későbbi vezetőjét is, aki akkor a felvásárolt céget vezette: Gianfranco Lancit.

Lanci 1954-ben született és 1981-ben a Texas Instruments Olaszországnál kezdett el dolgozni, ahol 1991-ben ügyvezető igazgató lett. Miután az Acer megvásárolta a Texas Instruments notebook-üzletágát 1997-ben, Lanci az Acer Olaszország vezérigazgatói székében találta magát. Kivételes teljesítménye gyorsan emelte a ranglétrán: 2000-ben az Acer Európa elnöke, 2002-ben az Acer EMEA elnöke és 2003-ban az Acer Inc. IOBG társelnöke lett, majd 2005-ben átvette a vezetést Stan Shih-től, aki nyugdíjba ment.

Azt, hogy 1997-től milyen termékekkel jelent meg az Acer, bárhol elolvashatják. Én inkább azt írom le, hogy mitől lett a leggyorsabban növekvő vállalat.

Lanci kidolgozott egy nagyon agresszív marketing stratégiát, amit Üzleti Csatorna Modellnek nevezett. Részleteiben sehol nem találtam meg a leírását, de a fontosabb jellemzők a következők: világszínvonalú termékeket árul, innovatív, profitábilis és fenntartható viszonteladói modellt valósított meg, és magasszintű logisztikát alkalmazott. Tény, hogy ahol Lanci dolgozott, időrendben: Olaszország, Európa, EMEA régió, egész világ, ott az Acer hihetetlen növekedést produkált a létszám csökkentése mellett.

2000-ben teljesen átszervezték a vállalatot. A gyártástól megszabadultak, csak a fejlesztés, tervezés és az eladás maradt a vállalat fő területe.

Közbevetőleg, talán meglepő, de a notebookok gyártását egyáltalán nem a híres márkanevű cégek végzik. A világ legnagyobb laptopgyártója jelenleg a Quanta, amely tavaly 24 millió gépet készített, és ezzel a 72,6 millió darabos piac 33 százalékát mondhatja magáénak. A második helyezett 15 millió darabbal a Compal, a harmadik 11 millióval a Wistron, a negyedik 7 millióval az Inventec és az ötödik 5 millió legyártott készülékkel az Asus. Amint az ismert, a nagy számítógépmárkák – például a HP, a Dell vagy az Apple – számára javarészt ezek a cégek készítik a laptopokat. Ezek mind tajvani cégek, és közülük a Wistron az, amely az Acerből vált ki 2000-ben.

Mivel ekkor Gianfranco Lanci vezetése alatt meredeken emelkedtek az európai eladások, 2002-ben az Acer Európa, Közel-Kelet és Afrika egyesült és ezzel létrejött az Acer EMEA régió. Ezt is Gianfranco Lanci vezetésére bízták. Irodák nyíltak minden nyugat-európai országban és a vezető kelet-európai piacok mellett Dubaiban, illetve Dél-Afrikában.

Közben érdekes módon a 2001. szeptember 11-i terrortámadás pozitívan hatott a vállalat életére, ugyanis az arab világban az USA által indított háború ellenérzést váltott ki, így a tajvani cég eladásai emelkedtek az amerikaiak rovására.

2004-et két szempontból kell megemlítenünk. A Kínába telepített gyártás felfutása miatt (asztali gépeket és laptop alkatrészeket készítettek itt), és azért, mert ekkor már a notebook szegmensben az EMEA régióban az Acer lett a vezető gyártó. Ekkor döntöttek Lanci 2005-ös elnöki kinevezéséről is.

2007. Az Acer már mindenütt dobogós helyen van, kivéve az USA-t. Az ok abban keresendő, hogy mindenhol ő is és a versenytársai is külföldinek számítanak, Amerikában viszont a nagyon erős hazai cégekkel kell versenyeznie. A megoldást a Gateway (amerikában a 4. legnagyobb gyártó) felvásárlása jelentette. Ezzel az Acer a világon a 3. legnagyobb PC- gyártó lett.

Egy ügyes marketingfogás ebből az évből: Az Acer lett a 2010-es vancouveri téli és a 2012-es londoni nyári olimpiai játékok teljes számítástechnikai rendszerének szállítója és üzemeltetője. Biztosan bevételük is lesz, bár erről nem nyilatkoztak, de 2009. január elsejétől hivatalosan is használhatják az olimpiai logót és feltüntethetik az Olimpiai Játékok Partnere feliratot, ami óriási reklámot jelent az egész világon.

Elértünk a mához (2009). A mai helyzetet jól jellemzi a bevezetőben említett néhány adat, de a terjeszkedés irányai bővültek. Az otthoni notebookok piacán már vezető helyen van a cég, a teljes notebook piacot 2011-re tervezik uralni (vagyis ekkorra előzik meg a HP-t). A számítástechnika szinte minden termékét árulják: asztali gépektől, munkaállomásoktól, noteszgépektől és nagyteljesítményű szerverektől kezdve, az optikai meghajtókon, billentyűzeteken, szkennereken, plazmaképernyőkön, TFT kijelzőkön, kivetítőkön és távközlési eszközökön keresztül az olyan hálózati berendezésekig, mint az Ethernet kártyák, hub-ok, switch-ek, és ISDN modemek, valamint vezeték nélküli hírközlési és e-business megoldások. Mindezt kiegészíti az alaplapok, DRAM és ASIC komponensek fejlesztése és gyártása.

Úgy néz ki, népszerűek lesznek a kicsi, könnyen kezelhető netbook-ok (a Windows mellett a Google Android operációs rendszerével, ez látható a képen), de megjelennek a televíziók, és az elektronikus könyvek piacán is. Bejelentették, hogy az Acer márkájú okos-telefonok a jövő év első negyedévében lesznek kaphatók. A cég okostelefon-fejlesztéseinek hátterében a tajvani okostelefon-gyártó E-Ten felvásárlása áll.

Bár közben az egész világot megrázó válság is dühöngött, az Acerrel kapcsolatban meg sem kellett említeni. Azt hiszem, ez legnagyobb részt Gianfranco Lanci vezetésének köszönhető. Jó lenne kideríteni a titkát. Azt hiszem a HP-way-hez hasonlóan az egész világon ismert lehetne az Acer-way is.

Tekintse meg webáruházunkban Acer termékeinket!

Vissza a listára