Korai számítógépes játékok

Közzétéve: 2007.06.25.

Érdekességek
25 éves a CD lemezA 3D filmA 3D TVA billentyűzet fejlődése, történeteA böngészők fejlődéseA DOS rövid történeteA GPS rendszerA GSM rendszer működéseA Holdraszállás informatikai háttereA Linux történeteA műholdak szerepe az infomatikábanA rádióA smiley születéseA szuper, és a nagy számítógépekA táblagépek történeteA TV-k új generációiA videózás történeteA világ első számítógépeiA vonalkód és az RFIDA Windows rövid történeteAz adattárolás fejlődéseAz adattovábbítás módszereiAz első digitális fényképezőgépAz első számítógépes játékAz érintőképernyő (Touch screen) működéseAz Internet történeteFilekezelők, CommanderekHogyan működik a monitor?Hogyan működik a nyomtató?Hogyan működik a projektor?Informatika a légiközlekedésbenInformatika a zenébenIntelligens épületekIP ma és holnapKorai számítógépes játékokKözösségi hálózatokKözösségi hálózatok IIMagyarország Internetes InfrastruktúrájaMerevlemez históriaMilyen nyelven ért a számítógép? - A programozási nyelvek történeteMobiltelefon generációkScanner-ek Varázsszavak: processzor, órajel…Zenei fájlformátumok
KI-KICSODA az informatikában
Legendás IT cégek
Protokoll mindenkinek
Korai számítógépes játékok

Miután megismerkedtünk a legelső játékprogrammal, nézzünk utána kicsit más programoknak is. Hogy a Spacewart minek nevezzük? Nem könnyű kérdés. A most terítékre kerülő két program viszont egyértelműen besorolható: az első repülőgép-szimulátor és az első adventure programról lesz szó.

Az első repülőgép-szimulátort bizonyos Bruce Artwick írta, akinek nem meglepően módon két hobbija volt: a repülés és a számítógépek. Sajnos a kettőt komolyabb baleseti kockázatok nélkül nemigen lehet egyszerre művelni. Gondolták a kortársak – de Artwick úr mást gondolt. 1977-ben alapította meg a SubLogic nevű céget, ugyanezen évben fogalmazódott meg az ötlet, hogy milyen jó lenne otthon, a fotelből hódolni a repülőgép–vezetés nem veszélytelen örömeinek. A gondolatot tett követte. Az első szimulátor egy Apple II-n futott, és 10 kilobájt helyet foglalt el.

Bruce Artwick

A programmal eleinte csak Artwick haverjai kapcsolódtak ki, azonban az író még a program elkészítése előtt és utána is több cikket írt különböző folyóiratokba, melyekkel felcsigázta az érdeklődést. Az olvasók közül sokan jelezték, hogy szívesen beruháznának egy példány erejéig. Artwick 1979. január 31-én engedett a nép szavának és megjelentette a Flight Simulator első változatát. Az első programokat februárban postázták, és azonnal bombasiker lett. Annak ellenére, hogy igen primitív darab volt: pár vonal jelezte a földet és a tárgyakat, valamint a műszereket, egy képernyő pedig a becsapódást. Ez a képernyő nem volt éppen a számítógépes grafikából élő Artwick mesterdarabja, mint alább láthatjuk.

Az első Flight Simulator, ahogyan az Appe II-n látszott

Hoppá, a vonalak közt nem lehet átrepülni….

Nemsokára számos fejlesztés jelent meg, és a programot átírták C–64-re, Atari 800-ra. Az újabb változatok egyre élethűbbek lettek (azért csodát ne várjunk) és már volt olajnyomás-mutató, hőmérsékletmérő, üzemanyagszint-jelző és sebességmérő is a programban. És persze az abszolút újítás: radar.

1981-ben jött a Microsoft és megvette a Flight Simulator jogait, majd egy év múlva megjelent az IBM–PC verzió is, amely az első kirobbanóan sikeres program volt ezen a gépen. És amit talán senki sem hinne: statisztikák szerint az azóta is folyamatosan fejlesztett Flight Simulator a legsikeresebb program, amelyet valaha PC-re írtak.

És akkor az első adventure program. Mint látni fogjuk, hosszú volt az út a Moorhuhn Adventures-ig.

1978-ban alig pár ember tudta, hogy mi is az az adventure. Akik a titok beavatottjai voltak, azok a Colossal Caves Adventure programot nyúzták, amelyet egy barlangász írt, Will Crowther.

Don Woods Will Crowther

A program önéletrajzi elemeket is tartalmazott, mivel valós helyszíneken játszódott. A programozó lányainak nagyon tetszett a Colossal Caves, és elkezdték terjeszteni barátaik közt. A program további pályafutása egészen hihetetlen fordulatokban bővelkedik. Don Woods, a következő fejlesztő véletlenül megtalálta a Colossal Caves-t az egyik számítógépen a Stanford University-n, és annyira megtetszett az egyik hallgató által ott felejtett program, hogy elhatározta, utánajár a készítőnek. Írt egy e-mailt a következő címzéssel: crowther@XYZ. Az XYZ helyre helyettesítsük be az összes lehetőséget – Woods ugyanis nem tudta, ki lehet ez a Crowther, ezért minden (!) létező címre elküldte a levelet. Az egyik helyről megjött a válasz, stb. stb. – lényeg, hogy Woods engedélyt kapott, hogy szabadon átírhassa a programot. Ha eláruljuk, hogy a mesterséges intelligencia kutatásával foglalkozó laborban a nyomtatók elf betűkkel is tudtak nyomtatni, nem lesz nehéz kitalálni, hogyan alakult át a program. Megjelentek a trollok, elfek, Szauron a gyűrűkkel, valamint Jim Gillogly, aki neve ellenére nem egy ismeretlen szereplő A gyűrűk urából, hanem egy programozó. Ő írta át a programot C nyelvre, majd IBM–PC-re. Ez a változat öt évvel az eredeti elkészülte után, 1981-ben jelen meg.

Az első adventure-ök történetéhez hozzátartozik, hogy a Colossal Caves inspirálta Scott Adams-et is, aki 1978-ben írta meg Adventureland című programját, amely 15 dollárért volt kapható. Ez volt az első adventure, amely személyi számítógépen futott, megelőzve az IBM-PC-s Colossal Caves-t. A mára teljesen elfelejtett programozó nevéhez fűződik a számítógépes játékok iparágának megteremtése. Adams ugyanis nemsokkal később megalapította az Adventure Internationalt, és számos adventure programot írt, részint csak szövegeseket, részint egyszerű grafikával ellátottakat. A cég 1985-ben húzta le a rolót, Adams pedig egy nagyobb programozó cégnél helyezkedett el.

Az Adventureland első változata

és egyik grafikus változata (C–64)

Vissza a listára