Közzétéve: 2007.06.25.
Miután megismerkedtünk a legelső játékprogrammal, nézzünk utána kicsit más programoknak is. Hogy a Spacewart minek nevezzük? Nem könnyű kérdés. A most terítékre kerülő két program viszont egyértelműen besorolható: az első repülőgép-szimulátor és az első adventure programról lesz szó.
Az első repülőgép-szimulátort bizonyos Bruce Artwick írta, akinek nem meglepően módon két hobbija volt: a repülés és a számítógépek. Sajnos a kettőt komolyabb baleseti kockázatok nélkül nemigen lehet egyszerre művelni. Gondolták a kortársak – de Artwick úr mást gondolt. 1977-ben alapította meg a SubLogic nevű céget, ugyanezen évben fogalmazódott meg az ötlet, hogy milyen jó lenne otthon, a fotelből hódolni a repülőgép–vezetés nem veszélytelen örömeinek. A gondolatot tett követte. Az első szimulátor egy Apple II-n futott, és 10 kilobájt helyet foglalt el.
Bruce Artwick
A programmal eleinte csak Artwick haverjai kapcsolódtak ki, azonban az író még a program elkészítése előtt és utána is több cikket írt különböző folyóiratokba, melyekkel felcsigázta az érdeklődést. Az olvasók közül sokan jelezték, hogy szívesen beruháznának egy példány erejéig. Artwick 1979. január 31-én engedett a nép szavának és megjelentette a Flight Simulator első változatát. Az első programokat februárban postázták, és azonnal bombasiker lett. Annak ellenére, hogy igen primitív darab volt: pár vonal jelezte a földet és a tárgyakat, valamint a műszereket, egy képernyő pedig a becsapódást. Ez a képernyő nem volt éppen a számítógépes grafikából élő Artwick mesterdarabja, mint alább láthatjuk.
Az első Flight Simulator, ahogyan az Appe II-n látszott
Hoppá, a vonalak közt nem lehet átrepülni….
Nemsokára számos fejlesztés jelent meg, és a programot átírták C–64-re, Atari 800-ra. Az újabb változatok egyre élethűbbek lettek (azért csodát ne várjunk) és már volt olajnyomás-mutató, hőmérsékletmérő, üzemanyagszint-jelző és sebességmérő is a programban. És persze az abszolút újítás: radar.
1981-ben jött a Microsoft és megvette a Flight Simulator jogait, majd egy év múlva megjelent az IBM–PC verzió is, amely az első kirobbanóan sikeres program volt ezen a gépen. És amit talán senki sem hinne: statisztikák szerint az azóta is folyamatosan fejlesztett Flight Simulator a legsikeresebb program, amelyet valaha PC-re írtak.
És akkor az első adventure program. Mint látni fogjuk, hosszú volt az út a Moorhuhn Adventures-ig.
1978-ban alig pár ember tudta, hogy mi is az az adventure. Akik a titok beavatottjai voltak, azok a Colossal Caves Adventure programot nyúzták, amelyet egy barlangász írt, Will Crowther.
Don Woods Will Crowther
A program önéletrajzi elemeket is tartalmazott, mivel valós helyszíneken játszódott. A programozó lányainak nagyon tetszett a Colossal Caves, és elkezdték terjeszteni barátaik közt. A program további pályafutása egészen hihetetlen fordulatokban bővelkedik. Don Woods, a következő fejlesztő véletlenül megtalálta a Colossal Caves-t az egyik számítógépen a Stanford University-n, és annyira megtetszett az egyik hallgató által ott felejtett program, hogy elhatározta, utánajár a készítőnek. Írt egy e-mailt a következő címzéssel: crowther@XYZ. Az XYZ helyre helyettesítsük be az összes lehetőséget – Woods ugyanis nem tudta, ki lehet ez a Crowther, ezért minden (!) létező címre elküldte a levelet. Az egyik helyről megjött a válasz, stb. stb. – lényeg, hogy Woods engedélyt kapott, hogy szabadon átírhassa a programot. Ha eláruljuk, hogy a mesterséges intelligencia kutatásával foglalkozó laborban a nyomtatók elf betűkkel is tudtak nyomtatni, nem lesz nehéz kitalálni, hogyan alakult át a program. Megjelentek a trollok, elfek, Szauron a gyűrűkkel, valamint Jim Gillogly, aki neve ellenére nem egy ismeretlen szereplő A gyűrűk urából, hanem egy programozó. Ő írta át a programot C nyelvre, majd IBM–PC-re. Ez a változat öt évvel az eredeti elkészülte után, 1981-ben jelen meg.
Az első adventure-ök történetéhez hozzátartozik, hogy a Colossal Caves inspirálta Scott Adams-et is, aki 1978-ben írta meg Adventureland című programját, amely 15 dollárért volt kapható. Ez volt az első adventure, amely személyi számítógépen futott, megelőzve az IBM-PC-s Colossal Caves-t. A mára teljesen elfelejtett programozó nevéhez fűződik a számítógépes játékok iparágának megteremtése. Adams ugyanis nemsokkal később megalapította az Adventure Internationalt, és számos adventure programot írt, részint csak szövegeseket, részint egyszerű grafikával ellátottakat. A cég 1985-ben húzta le a rolót, Adams pedig egy nagyobb programozó cégnél helyezkedett el.
Az Adventureland első változata
és egyik grafikus változata (C–64)