A 3D TV

Közzétéve: 2010.12.09.

Érdekességek
25 éves a CD lemezA 3D filmA 3D TVA billentyűzet fejlődése, történeteA böngészők fejlődéseA DOS rövid történeteA GPS rendszerA GSM rendszer működéseA Holdraszállás informatikai háttereA Linux történeteA műholdak szerepe az infomatikábanA rádióA smiley születéseA szuper, és a nagy számítógépekA táblagépek történeteA TV-k új generációiA videózás történeteA világ első számítógépeiA vonalkód és az RFIDA Windows rövid történeteAz adattárolás fejlődéseAz adattovábbítás módszereiAz első digitális fényképezőgépAz első számítógépes játékAz érintőképernyő (Touch screen) működéseAz Internet történeteFilekezelők, CommanderekHogyan működik a monitor?Hogyan működik a nyomtató?Hogyan működik a projektor?Informatika a légiközlekedésbenInformatika a zenébenIntelligens épületekIP ma és holnapKorai számítógépes játékokKözösségi hálózatokKözösségi hálózatok IIMagyarország Internetes InfrastruktúrájaMerevlemez históriaMilyen nyelven ért a számítógép? - A programozási nyelvek történeteMobiltelefon generációkScanner-ek Varázsszavak: processzor, órajel…Zenei fájlformátumok
KI-KICSODA az informatikában
Legendás IT cégek
Protokoll mindenkinek
A 3D TV

Moholy-Nagy László a kétdimenziós mozgóképet mindvégig csak egyfajta átmeneti állapotnak tartotta a fotográfia és a többdimenziós mozgókép között. Úgy tűnik, az idő őt igazolja.


A 3D TV

Amióta ember él a Földön, megpróbálja az eseményeket, dolgokat megörökíteni a jövő számára. A barlangi ember rajzolt, sőt árnyékot adott rajzaihoz. Később a tehetősebbek festményeken szerepelhettek. A középkori művészet forradalmi változáson ment keresztül a perspektíva megértésével a korai reneszánsz idejében. A fotózás megint csak a gazdagok kiváltsága volt a 19. században. Ekkor azonban már elindult a tudomány, és a technika forradalma, ami addig lehetetlennek tartott dolgokat valósított meg. Megszületett a film, és szinte azonnal a 3 dimenziós film gondolata is.

Miért látjuk térben a dolgokat? Azért, mert a két szemünk előre tekint, és ugyanazt a dolgot kicsit különböző irányból érzékeli. (A két fülünk is hasonló elven biztosítja a térbeli hangzást, amit a sztereo hang tud visszaadni.). Minél közelebb van a tárgy, annál nagyobb a különbség, így annál jobban látjuk mélységében a testeket. Az 50 méternél távolabbi testek közötti távolságot már kevéssé tudjuk észrevenni.

Kézenfekvő volt a gondolat, hogy a filmeket két filmfelvevővel kell felvenni. Két szemünk távolsága átlagosan 6,35 cm, így a két felvevő lencséinek is ilyen távolságra kellett lenniük (a képen egy mai kamera látható). Eddig minden rendben. De hogyan érjük el, hogy az egyik szemünk csak az egyik, a másik szemünk csak a másik felvevő által készített filmet lássa lejátszáskor? Igen, ehhez speciális vetítők, speciális mozi, és speciális szemüveg kell. Ez a magyarázata annak, hogy – bár már Auguste Lumiere az első mozgókép atyja is elkészítette a Vonat érkezése című kisfilmjének 3D-s változatát – ez az élmény csak napjainkban elérhető.

Érdekes egyébként, hogy a 3D-s film ötlete kb. 30 évenként került előtérbe. A húszas, az ötvenes és a nyolcvanas években is új lendületet kapott. Az '50-es évektől kezdve mindenki egészen biztos volt abban, hogy a hang és a színek megjelenését követő újabb nagy, technikai alapú megújulást a harmadik dimenzió vászonra varázsolásától várhatjuk. Alfred Hitchcock is elkészítette Gyilkosság telefonhívásra című krimijének háromdimenziós változatát, de a premier alkalmas vetítőtermek híján elsikkadt. Érdekes motívuma a háromdimenziós mozgókép történetének, hogy az első nagyobb költségvetésű 3D-filmet (Viaszbabák háza, 1953) a makói születésű André de Tóth rendezte, aki egyik szemére vak volt, tehát a térbeli effektusok érzékelésére képtelenül készítette el háromdimenziós filmjét. (Az '50-es években egy másik magyar filmrendező, Bodrossy Félix, itthon folytatott jelentős kísérleteket a térhatású film és mozi kifejlesztésére.)

Úgy tűnik, a 3D-s film most már tényleg elterjed. Steven Spielberg cége, a Dreamworks 2009-ben az összes projektjét – mintegy tizenötöt – háromdimenziós technikával készítette, sőt tavalyi legjobbjuk, a Madagaszkár 2 (fent) már elsősorban a 3D-s vetítésre specializált IMAX-mozikban aratta sikereit. (Az IMAX a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején kifejlesztett mozi technika, óriási vászonnal, és speciális projektorokkal.) Bár a költségek még mindig jóval magasabbak, mint egy hagyományos technikával készített film esetében, a digitális technikának köszönhetően lényegesen kisebbek, mint például a '80-as években voltak.

A mozi hívőknek nem túl jó hír, hogy a mozik válságát a 3D sem biztos, hogy megszünteti, ugyanis egyre terjed a 3D-t a lakásban megvalósító TV, és házimozi rendszer.

Nézzük, hogyan vagyunk képesek más-más filmet nézni a két szemünkkel?
A legelső, máig használt megoldás a vörös, zöld lencséjű szemüveg (jobbra). Mivel ez a két szín kioltja egymást, ezért, amit az egyik lencsén látunk, azt nem látjuk a másikon. Aki szédült már 3D-s moziban, az ismeri ennek a módszernek az élettani hatásait. Emellett a színszűrők miatt a film színei sem tökéletesek.

A másik elég olcsó módszer a polarizált fény alkalmazása. Anélkül, hogy belemennék a fény fizikájába, elég annyit tudni róla, hogy az egy irányba polarizált fény csak ilyen fényt áteresztő üvegen tud áthaladni, más irányba polarizált üvegen nem. A szemüveg két lencséje másképp polarizált, így lehetővé válik a két kép más-más szemmel való nézése. Ez nem okoz szédülést, és kiválóak a színei. Hátránya viszont, hogy a TV nem tudja minőségromlás nélkül sugározni a képeket.

A harmadik az aktív záras szemüveg (fent). Ebben folyadékkristály van, amely feszültség hatására hol átlátszatlan, hol átlátszó. Összeköttetésben áll a TV-vel. A Tv felváltva vetíti a jobb, és bal szem számára a képeket, a szemüveg meg ugyanígy válik átlátszóvá, vagy sötétül el. Ennél a megoldásnál a legkisebb a szemek terhelése.

A negyedik módszernél nem is kell szemüveg. Ennek a neve: Autosztereoszkóp. Itt a TV speciális felülete prizmákból, és lencsékből áll, és a két képet a két szemünk irányába vetíti. Ennek az a hátránya, hogy, ha nem megfelelő helyről nézzük a képet, rossz a minőség, és ez is szédülést okoz.

Nagyon valószínű, hogy nem lesz robbanásszerű a 3D TV-k elterjedése. Ehhez ugyanis 3D-s filmeket kell gyártani (ez még elég ritka), és a TV adásoknak is 3D-seknek kell lenniük (ez is lassú folyamat). Nagyon valószínű azonban, hogy a fejlődés nem áll meg, és néhány év, vagy évtized múlva már általánossá válik ez a technika.

Vissza a listára