„Amit megváltoztattunk a vállalatirányítás
módszerében, elsősorban az, hogy mindenkitől megköveteljük, nézzen
tovább saját tevékenysége határain. Nincs egy olyan „nagy durranás”,
ami azonnali növekedést biztosít számunkra. Minden egyes vezetőnknek
számos kezdeményezésen kell dolgoznia. Lesznek közöttük bukások és
sikerek egyaránt. Ezek közül azokat kell táplálnunk, amelyek sikeresnek
ígérkeznek.”
Gerard Kleisterlee, a Philips elnöke beszéde az Európai Üzleti Fórumon (European Business Forum) 2007 tavaszán

Ahogyan
a világ, a Philips is óriásit változott 1891-es alapítása óta. Az
említett évben Anton és Gerard Philips alapították meg a Philips &
Co. vállalatot Eindhovenben, Hollandiában.
Az
alapötletet az adta, hogy az elektromos hálózat egyre kiterjedtebbé
vált, ezért egyre nagyobb igény mutatkozott a szénszálas izzólámpák
iránt. Ez az egy termék kitartott egészen 1918-ig.
Az 1910-es években azonban már látszott, hogy az elektromos áram

nagyon sokrétűen alkalmazható, ezért 1
914-ben kutató laboratóriumot hoztak létre.
1918-ban mutatták be az első orvosi röntgen csövet, és ezzel bővült először a termékek palettája, valamint ettől kezdve minden újításukat szabadalommal védték.
1925-ben a Philips aktívan részt vett az első televíziós kísérletekben, és 1927-ben megkezdte a rádiók gyártását. Ezekből
1932-ig egymilliót darabot adtak el, és a világ legnagyobb rádió
gyártójává váltak. Egy évvel később előállították a 100 milliomodik
rádiócsövet, és megkezdték az orvosi röntgen készülékek gyártását az
Egyesült Államokban. 1939-ben, amikor piacra került az első Philips villanyborotva, a vállalatnak már 45000 alkalmazottja volt világszerte.
Ebben
az időben alakult ki a cég emblémája is. A sorrendet a címkép mutatja
balról jobbra. Az izzók korában csak egy felirat volt. A rádiózás
megkezdésekor lett egy kör, benne a csillagok között haladó
hullámokkal. Mivel a kört már nagyon sok vállalat használta, kellett
valami egyéni, így született meg a ma is létező pajzs, benne a régi
csillagos, hullámos emblémával. (fent)
Ekkor
még úgy tűnt, hogy mindent, ami csak árammal működik, érdemes gyártani,
ezért sorra születtek az új termékek és az új gyárak a világ minden
részén.
Az 1940-es, 50-es években a Philips Kutatóintézet kifejlesztette a körkéses borotvát, 
amely elvezetett a
Philishave villanyborotvák piaci bevezetéséhez.
Jelentős mértékben hozzájárultak a rögzítéstechnika, a televíziós műsorszórás és képmegjelenítés fejlődéséhez.
1963-ban
bemutatták a Kompakt Audió Kazettát (Compact Audio Cassette), 1965-ben
pedig már az első saját integrált áramkörük gyártása zajlott.A 70-es évek az optikai adattárolás
és adatátvitel, valamint az energiatakarékos izzók kifejlesztésével
teltek, másrészt ekkor történtek a vállalat első nagyobb arányú
felvásárlásai is.
Megvették az
amerikai Signetic-et és a Magnavox-ot. Mindkét cég legendás volt, akár
külön cikket is érdemelne. Talán a Magnavox-ról mindenképpen meg kell
említeni, hogy elhelyezett két időkapszulát 1939-ben, aztán 1969-ben a
föld mélyén, fölöttük egy-egy betontömbbel, amelyek mutatják a helyet.
Ebben az akkori technikai és egyéb, a korra jellemző tárgyak, leírások
találhatók a késői utódok számára, ugyanis 5000 év múlva kell előásni
őket. 5000 év! Asimovi távlat. Ha fejlődünk, lehet, hogy a régészek az
egész Föld helyét kutatják majd a benépesített galaxisban. Ha meg idő
előtt tönkretesszük a Földet, akkor a kapszulában olvasókönyvet is el
kell helyezni, hogy az utódok kibogarásszák, mit is találtak.
Az 1990-es évek hozták azt a kijózanító felismerést, hogy a cég nem termel elég nyereséget.
A fejlődés úgy hozta, hogy az ágazatok termékvonalakhoz kapcsolódtak, a vállalat szétaprózódott volt,
még a reklámokban sem a globális Philips, hanem az egyes termék
dominált. Az új korszakhoz új ember kellett, a 90-es évek közepén
Cor Boonstra (
a képen)

kezdett változtatni a cégen. A főbb célok a következők voltak: s
zűkíteni
az üzletágak számát, a veszteségesektől szabadulni, a nyereségesekhez
több erőforrást rendelni, a cégnek új, globális arculatot adni.A globális jelenlét egységes megjelenítését megalapozandó a Philips 1995-ben vezette be első globális kampányát a „Let’s make things better”
(Tegyük jobbá a dolgokat) szlogennel. Ez a téma magában foglalta az
„Egységes Philips” gondolkodást, és minden piacon, minden terméken
szerepelt. Ez volt az első kampány, amely az egész vállalatot
összehozta, megadva az alkalmazottaknak az egymáshoz tartozás érzését,
és amely biztosította az egységes vállalati arculatot a nagyközönség
számára.
1995-ben a Philips eladta 300 milliomodik Philishave elektromos borotváját. 1997-ben
több más vállalattal együttműködve és a CD technológia sikerereire
építve forgalomba hozták a történelem bizonyítottan leggyorsabban
elterjedt elektronikai termékét: a DVD-t.
Boonstra is kemény kézzel nyúlt a vállalathoz, de az utána helyére lépő
Gerard Kleisterlee céltudatossága és kíméletlensége példátlan volt. A 21. század gyökeresen átalakított Philips-szel indult.
Gerard
Kleisterlee 1974-től dolgozott a Philipsnél más-más helyeken.
Sorrendben az orvosi rendszerek, az audio termékcsoport, kijelző
komponensek következtek. Ezután elhagyta Európát és a Philips Tajvan
elnöke lett, majd az Ázsia csendes-óceáni partvidékéért felelős
regionális igazgatója volt és 1999-ben tért vissza Európába. 1999.
január elsejével kinevezték a Philips Csoport Ügyvezető Bizottság
tagjának, 2000. április 1-től az Igazgatótanács tagjának. 2000.
szeptember 1-től a Philips operatív működését irányító vezető lett.
2001. április 30-án kinevezték a Philips elnök-vezérigazgatójává, az
Igazgatótanács és a Csoport Ügyvezető Bizottság elnökévé. A külső
megfigyelők nem rá számítottak, de akárkik is juttatták ebbe a
pozícióba, jól döntöttek.
Ő volt az az ember, aki a globális Philipset globálisan volt képes látni. Miből indult ki az átalakítások véghezvitelében?
Egészségügyi trendek
- A Föld össznépessége növekszik és folyamatosan öregszik
- Az emberek tovább élnek krónikus betegségekkel
- Az egészségügyi költségek fenntarthatatlanná válnak (főként a fejlett gazdaságokban)
- Az otthoni egészségellátás egyre inkább járható, költséghatékony kiegészítője a kórházi ellátásnak
- Az emberek egyre inkább körültekintőbbé válnak életstílusuk egészségükre gyakorolt hatását tekintve.
Világítási trendek
- Az energiaköltségek világszerte emelkednek a magas olajárak miatt
- A klímaváltozás növekvő tudatosulása, törvényi szabályozása a széndioxid-kibocsátás csökkentése érdekében
-
Az atmoszférateremtő és biztonságfokozó világítási megoldások az egyéni
és közösségi jó közérzetnek egyre jelentősebb részévé válnak
- A fejlődő országokban folyamatosan nő az igény az (energia-hatékony) világítás iránt
- Jövőbeli LED megoldások: IP alkalmazások és lámpatestek nélkülözhetetlenné válnak
Életstílus trendek
- Az egészségre és jó közérzetre való törekvés általános trend
-
Növekvő igény a szépségápolást szolgáló termékkategóriákra, és a
fejlett technológiát alkalmazó, egyszerűen használható felhasználói
megoldásokra
- A design egyre fontosabb döntőtényezővé válik a termékek kiválasztásánál
- A felhasználók egyre nagyobb mértékben „környezettudatosak” bolygónk vonatkozásában
Ez
a három terület tehát a jövőben is profitábilis lehet. Ezen a három fő
irányon kívül mindent leépített. Először úgy tűnt, hogy a
mobiltelefonok és a félvezető üzletág maradnak, de végül nekik sem
kegyelmezett.
Hivatalba lépésekor több mint 210000 embert foglalkoztattak, 2008-ban már csak 121000-et.
Ehhez társult a globális látásmód. A Philips egyes részeit a világ olyan pontjaira költöztette, ahol a képzettség megfelelő, és a bérszínvonal a legalacsonyabb az adott munkákhoz, valamint az előállított terméknek közel van a piaca, hogy kevés legyen a szállítási költség. Így került sok összeszerelő üzem Ukrajnába, Kínába, Magyarországon maradt a szoftverfejlesztés, a lapos TV és a DVD lejátszó. Az
adminisztráció Lengyelországba költözött, a drága nyugat-európai
munkaerő a vezetőket, a design tervezőket és a nagyon képzett
dolgozókat adja.
Természetesen a Philips nem azt közvetíti
az emberek felé, hogy semmi sem számít, csak a profit, de ez
egyértelműen így van, ha megengednek egy személyes megjegyzést: minden
vállalat, amelyről eddig ezen az oldalon cikk született a
profittermelést helyezi előtérbe, de egyik sem ilyen letisztultan, mint
a Philips.
2001 óta nyolc év telt el,
és a vállalat egyértelműen nyereséges, úgy tűnik, a változtatásokat
befejezték és hatékonyabbak lettek, mint valaha. 2008-ban a Philips
márka becsült értéke 8%-kal, 8,3 milliárd dollárra emelkedett, és az
Interbrand a világ legjobb márkaneveit felvonultató 2008-as listáján a
43. legértékesebb márka helyét foglalta el.

Az átalakítás természetesen semmit sem érne jó marketing és jó termékek nélkül! Első lépésként
kilobbizta az EU-nál, hogy kötelező legyen áttérni a hagyományos izzókról az energiatakarékosakra.
Ez éppen ettől az évtől lép életbe, majd meglátjuk, milyen sikerrel.
2004-ben a Philips nyilvánosságra hozta a „sense and simplicity”
márkaígéretet, amellyel a vállalat megerősítette elkötelezettségét az
iránt, hogy olyan termékeket kínál a fogyasztók számára, amelyek
technikailag fejlettek, egyszerűen használhatók, és a fogyasztói
igények alapján tervezték őket.
A Philips még 1994-ben
hozta létre az EcoVision programot, amely a termékek fejlesztésére és
gyártására egyaránt vonatkozott. Ezt „porolták le” 2007-ben, és az
alábbi célokat fogalmazták meg a 2007-2012-re vonatkozó időszakra:
• A teljes forgalom 30 százalékát a “zöld” termékek adják, melyek energiahatékonyságra ösztönzik a fogyasztókat.
•
A vállalat működésének energiahatékonyságát 25 százalékkal növelik –
az energiahatékonyságra és az ehhez kapcsolódó széndioxid-kibocsátás
csökkentésére összpontosítanak.
• A “zöld innovációba” történő
befektetéseik megduplázása 1 milliárd euróra – a termékfejlesztéseknél
“zöld” technológiai megoldásokra összpontosítanak, amelyek magukba
foglalják a termékekben található vegyianyag-tartalom csökkentését és
az összegyűjtésre és újrahasznosításra alkalmasabb kialakítást.
A
vállalat jelentése szerint az úgynevezett “zöld” termékek forgalma
2008-ban a teljes forgalom 25 százalékára nőtt a 2007. évi 20
százalékról. A Philips célja – amelyet az EcoVision4 programban jelölt
ki -, hogy 2012-re a teljes forgalmának 30 százaléka származzon “zöld”
termékeiből. A vállalat 91 új “zöld” terméket vezetett be a piacra, ami
72 százalékkal több a tavalyi évhez képest (2009).
Világítás:
"Házi
feladat lámpa" Afrikában. Olyan lámpa, amely nappal napelemekkel tölt
egy akkumulátort, este pedig világít. Ott is használható, ahol nincs
infrastruktúra.
Hasonló fejlesztés a „fényvirág”. Ez nappal
„kinyílik”, kibontja szirmait, amelyek napelemek, és energiát termel.
Ha borús az idő, de szél van, akkor properrellé változik és forog,
ugyancsak áramot termelve. Ha beáll a sötétség, a szirmok
összecsukódnak, és működésbe lép a mozgásérzékelő, amely érzékeli, ha
valaki közeledik, és bekapcsolja a lámpát. Akkor is működik, ha nincs
villamos hálózat, de ha van, akkor képes energiát betáplálni a
hálózatba.
Megrendelésre bármely épületnek megtervezik a
világítását úgy, hogy az illeszkedjen a helyhez, megfelelő fényerőt
adjon a legkisebb fogyasztás és a leghosszabb élettartam mellett. Nagy
hangsúlyt helyeznek az autók világítótesteinek gyártására is.
Az
egészségügy is óriási üzlet. Az egyik terület olyan készülékek
gyártása, amelyek az otthoni diagnosztikát és gyógyítást szolgálják,
pl.: vérnyomásmérő, adagolók, stb. A másik az egészségügy kiszolgálása.
Persze a készülékek máshol is használhatók:
A Philips
csúcstechnológiájú orvosi komputer tomográfiai (CT) szkennerjével
háromdimenziós képek készülhettek egy 3000 éves múmiáról.
Drogtesztelő
eszközt hoztak létre. Ez az első olyan berendezés, amely nyálból 5 féle
drogot kimutat 90 másodperc alatt, így közúti ellenőrzéseknél is
használható.
Kifejlesztették az iPill kapszulát (a képen). Ez
áthaladva az emésztőrendszeren méréseket végez (hőmérséklet, PH), az
adatokat rádión közvetíti, ezen kívül a megfelelő helyen egy
processzorral vezérelt pumpa kijuttatja a szállított gyógyszert.
Speciális CT-t és MR-t készítettek gyerekeknek, amely „műsorral” éri el, hogy a gyerek a vizsgálat alatt ne mozogjon.
A
szórakoztató elektronikához talán azt emelem ki, hogy egy bútor
kiállításra a Philips dizájnerei speciális szobabútorral készültek,
amelyben elrejtve a legkülönfélébb szórakoztató eszközök voltak
beépítve.
Itt tart ma a Philips. A termékeik jók, vásárlóként
érdemes velük kapcsolatba kerülni.
Tekintse meg Phillips termékeinket webáruházunkban!
Válasszon a következő webes olvasók közül: