Közzétéve: 2009.09.20.
Gerard Kleisterlee, a Philips elnöke beszéde az Európai Üzleti Fórumon (European Business Forum) 2007 tavaszán
Ahogyan a világ, a Philips is óriásit változott 1891-es alapítása óta. Az említett évben Anton és Gerard Philips alapították meg a Philips & Co. vállalatot Eindhovenben, Hollandiában.Az alapötletet az adta, hogy az elektromos hálózat egyre kiterjedtebbé vált, ezért egyre nagyobb igény mutatkozott a szénszálas izzólámpák iránt. Ez az egy termék kitartott egészen 1918-ig.Az 1910-es években azonban már látszott, hogy az elektromos áram nagyon sokrétűen alkalmazható, ezért 1914-ben kutató laboratóriumot hoztak létre. 1918-banmutatták be az első orvosi röntgen csövet, és ezzel bővült először a termékek palettája, valamint ettől kezdve minden újításukat szabadalommal védték.
1925-ben a Philips aktívan részt vett az első televíziós kísérletekben, és 1927-ben megkezdte a rádiók gyártását. Ezekből 1932-ig egymilliót darabot adtak el, és a világ legnagyobb rádió gyártójává váltak. Egy évvel később előállították a 100 milliomodik rádiócsövet, és megkezdték az orvosi röntgen készülékek gyártását az Egyesült Államokban. 1939-ben, amikor piacra került az első Philips villanyborotva, a vállalatnak már 45000 alkalmazottja volt világszerte.Ebben az időben alakult ki a cég emblémája is. A sorrendet a címkép mutatja balról jobbra. Az izzók korában csak egy felirat volt. A rádiózás megkezdésekor lett egy kör, benne a csillagok között haladó hullámokkal. Mivel a kört már nagyon sok vállalat használta, kellett valami egyéni, így született meg a ma is létező pajzs, benne a régi csillagos, hullámos emblémával. (fent)
Ekkor még úgy tűnt, hogy mindent, ami csak árammal működik, érdemes gyártani, ezért sorra születtek az új termékek és az új gyárak a világ minden részén. Az 1940-es, 50-es években a Philips Kutatóintézet kifejlesztette a körkéses borotvát,amely elvezetett a Philishave villanyborotvák piaci bevezetéséhez.Jelentős mértékben hozzájárultak a rögzítéstechnika, a televíziós műsorszórás és képmegjelenítés fejlődéséhez. 1963-ban bemutatták a Kompakt Audió Kazettát (Compact Audio Cassette), 1965-ben pedig már az első saját integrált áramkörük gyártása zajlott.
A 70-es évek az optikai adattárolás és adatátvitel, valamint az energiatakarékos izzók kifejlesztésével teltek, másrészt ekkor történtek a vállalat első nagyobb arányú felvásárlásai is.Megvették az amerikai Signetic-et és a Magnavox-ot. Mindkét cég legendás volt, akár külön cikket is érdemelne. Talán a Magnavox-ról mindenképpen meg kell említeni, hogy elhelyezett két időkapszulát 1939-ben, aztán 1969-ben a föld mélyén, fölöttük egy-egy betontömbbel, amelyek mutatják a helyet. Ebben az akkori technikai és egyéb, a korra jellemző tárgyak, leírások találhatók a késői utódok számára, ugyanis 5000 év múlva kell előásni őket. 5000 év! Asimovi távlat. Ha fejlődünk, lehet, hogy a régészek az egész Föld helyét kutatják majd a benépesített galaxisban. Ha meg idő előtt tönkretesszük a Földet, akkor a kapszulában olvasókönyvet is el kell helyezni, hogy az utódok kibogarásszák, mit is találtak.1983-ban indult útjára a technológiai mérföldkőnek számító kompaktlemez (CD). 1984-ben adták el a 100 milliomodik Philips televíziót.Az 1980-as években az üzleti lehetőségek tovább bővültek a GTE Sylvania televíziós konszern és a Westinghouse világítástechnikai üzletágának felvásárlásával.
Az 1990-es évek hozták azt a kijózanító felismerést, hogy a cég nem termel elég nyereséget. A fejlődés úgy hozta, hogy az ágazatok termékvonalakhoz kapcsolódtak, a vállalat szétaprózódott volt, még a reklámokban sem a globális Philips, hanem az egyes termék dominált. Az új korszakhoz új ember kellett, a 90-es évek közepén Cor Boonstra (a képen)kezdett változtatni a cégen. A főbb célok a következők voltak: szűkíteni az üzletágak számát, a veszteségesektől szabadulni, a nyereségesekhez több erőforrást rendelni, a cégnek új, globális arculatot adni.
A globális jelenlét egységes megjelenítését megalapozandó a Philips 1995-ben vezette be első globális kampányát a „Let’s make things better” (Tegyük jobbá a dolgokat) szlogennel. Ez a téma magában foglalta az „Egységes Philips” gondolkodást, és minden piacon, minden terméken szerepelt. Ez volt az első kampány, amely az egész vállalatot összehozta, megadva az alkalmazottaknak az egymáshoz tartozás érzését, és amely biztosította az egységes vállalati arculatot a nagyközönség számára.1995-ben a Philips eladta 300 milliomodik Philishave elektromos borotváját. 1997-ben több más vállalattal együttműködve és a CD technológia sikerereire építve forgalomba hozták a történelem bizonyítottan leggyorsabban elterjedt elektronikai termékét: a DVD-t.Boonstra is kemény kézzel nyúlt a vállalathoz, de az utána helyére lépő Gerard Kleisterlee céltudatossága és kíméletlensége példátlan volt. A 21. század gyökeresen átalakított Philips-szel indult.
Gerard Kleisterlee 1974-től dolgozott a Philipsnél más-más helyeken. Sorrendben az orvosi rendszerek, az audio termékcsoport, kijelző komponensek következtek. Ezután elhagyta Európát és a Philips Tajvan elnöke lett, majd az Ázsia csendes-óceáni partvidékéért felelős regionális igazgatója volt és 1999-ben tért vissza Európába. 1999. január elsejével kinevezték a Philips Csoport Ügyvezető Bizottság tagjának, 2000. április 1-től az Igazgatótanács tagjának. 2000. szeptember 1-től a Philips operatív működését irányító vezető lett. 2001. április 30-án kinevezték a Philips elnök-vezérigazgatójává, az Igazgatótanács és a Csoport Ügyvezető Bizottság elnökévé. A külső megfigyelők nem rá számítottak, de akárkik is juttatták ebbe a pozícióba, jól döntöttek.
Ő volt az az ember, aki a globális Philipset globálisan volt képes látni. Miből indult ki az átalakítások véghezvitelében?
Egészségügyi trendek
Életstílus trendek
Hivatalba lépésekor több mint 210000 embert foglalkoztattak, 2008-ban már csak 121000-et.
Ehhez társult a globális látásmód. A Philips egyes részeit a világ olyan pontjaira költöztette, ahol a képzettség megfelelő, és a bérszínvonal a legalacsonyabb az adott munkákhoz, valamint az előállított terméknek közel van a piaca, hogy kevés legyen a szállítási költség. Így került sok összeszerelő üzem Ukrajnába, Kínába, Magyarországon maradt a szoftverfejlesztés, a lapos TV és a DVD lejátszó. Az adminisztráció Lengyelországba költözött, a drága nyugat-európai munkaerő a vezetőket, a design tervezőket és a nagyon képzett dolgozókat adja.
Természetesen a Philips nem azt közvetíti az emberek felé, hogy semmi sem számít, csak a profit, de ez egyértelműen így van, ha megengednek egy személyes megjegyzést: minden vállalat, amelyről eddig ezen az oldalon cikk született a profittermelést helyezi előtérbe, de egyik sem ilyen letisztultan, mint a Philips.
2001 óta nyolc év telt el, és a vállalat egyértelműen nyereséges, úgy tűnik, a változtatásokat befejezték és hatékonyabbak lettek, mint valaha. 2008-ban a Philips márka becsült értéke 8%-kal, 8,3 milliárd dollárra emelkedett, és az Interbrand a világ legjobb márkaneveit felvonultató 2008-as listáján a 43. legértékesebb márka helyét foglalta el.Az átalakítás természetesen semmit sem érne jó marketing és jó termékek nélkül! Első lépésként kilobbizta az EU-nál, hogy kötelező legyen áttérni a hagyományos izzókról az energiatakarékosakra. Ez éppen ettől az évtől lép életbe, majd meglátjuk, milyen sikerrel. 2004-ben a Philips nyilvánosságra hozta a „sense and simplicity” márkaígéretet, amellyel a vállalat megerősítette elkötelezettségét az iránt, hogy olyan termékeket kínál a fogyasztók számára, amelyek technikailag fejlettek, egyszerűen használhatók, és a fogyasztói igények alapján tervezték őket.A Philips még 1994-ben hozta létre az EcoVision programot, amely a termékek fejlesztésére és gyártására egyaránt vonatkozott. Ezt „porolták le” 2007-ben, és az alábbi célokat fogalmazták meg a 2007-2012-re vonatkozó időszakra:• A teljes forgalom 30 százalékát a “zöld” termékek adják, melyek energiahatékonyságra ösztönzik a fogyasztókat.
• A vállalat működésének energiahatékonyságát 25 százalékkal növelik – az energiahatékonyságra és az ehhez kapcsolódó széndioxid-kibocsátás csökkentésére összpontosítanak.• A “zöld innovációba” történő befektetéseik megduplázása 1 milliárd euróra – a termékfejlesztéseknél “zöld” technológiai megoldásokra összpontosítanak, amelyek magukba foglalják a termékekben található vegyianyag-tartalom csökkentését és az összegyűjtésre és újrahasznosításra alkalmasabb kialakítást.A vállalat jelentése szerint az úgynevezett “zöld” termékek forgalma 2008-ban a teljes forgalom 25 százalékára nőtt a 2007. évi 20 százalékról. A Philips célja – amelyet az EcoVision4 programban jelölt ki -, hogy 2012-re a teljes forgalmának 30 százaléka származzon “zöld” termékeiből. A vállalat 91 új “zöld” terméket vezetett be a piacra, ami 72 százalékkal több a tavalyi évhez képest (2009).Világítás:"Házi feladat lámpa" Afrikában. Olyan lámpa, amely nappal napelemekkel tölt egy akkumulátort, este pedig világít. Ott is használható, ahol nincs infrastruktúra.Hasonló fejlesztés a „fényvirág”. Ez nappal „kinyílik”, kibontja szirmait, amelyek napelemek, és energiát termel. Ha borús az idő, de szél van, akkor properrellé változik és forog, ugyancsak áramot termelve. Ha beáll a sötétség, a szirmok összecsukódnak, és működésbe lép a mozgásérzékelő, amely érzékeli, ha valaki közeledik, és bekapcsolja a lámpát. Akkor is működik, ha nincs villamos hálózat, de ha van, akkor képes energiát betáplálni a hálózatba.Megrendelésre bármely épületnek megtervezik a világítását úgy, hogy az illeszkedjen a helyhez, megfelelő fényerőt adjon a legkisebb fogyasztás és a leghosszabb élettartam mellett. Nagy hangsúlyt helyeznek az autók világítótesteinek gyártására is.Az egészségügy is óriási üzlet. Az egyik terület olyan készülékek gyártása, amelyek az otthoni diagnosztikát és gyógyítást szolgálják, pl.: vérnyomásmérő, adagolók, stb. A másik az egészségügy kiszolgálása. Persze a készülékek máshol is használhatók:A Philips csúcstechnológiájú orvosi komputer tomográfiai (CT) szkennerjével háromdimenziós képek készülhettek egy 3000 éves múmiáról.Drogtesztelő eszközt hoztak létre. Ez az első olyan berendezés, amely nyálból 5 féle drogot kimutat 90 másodperc alatt, így közúti ellenőrzéseknél is használható.
Kifejlesztették az iPill kapszulát (a képen). Ez áthaladva az emésztőrendszeren méréseket végez (hőmérséklet, PH), az adatokat rádión közvetíti, ezen kívül a megfelelő helyen egy processzorral vezérelt pumpa kijuttatja a szállított gyógyszert.Speciális CT-t és MR-t készítettek gyerekeknek, amely „műsorral” éri el, hogy a gyerek a vizsgálat alatt ne mozogjon.
A szórakoztató elektronikához talán azt emelem ki, hogy egy bútor kiállításra a Philips dizájnerei speciális szobabútorral készültek, amelyben elrejtve a legkülönfélébb szórakoztató eszközök voltak beépítve.Itt tart ma a Philips. A termékeik jók, vásárlóként érdemes velük kapcsolatba kerülni.Tekintse meg Phillips termékeinket webáruházunkban!