Közzétéve: 2011.07.19.
„Quietly brilliant: szerény módon cselekedni nagyszerű dolgokat” ez a HTC filozófiája. 1997-ben, a cég alapításakor egy másik híres vállalat is alakult, a Google. Azért éppen ők jutottak eszembe, mert a cégalapításhoz szükséges pénz, és ötlet fordított sorrendben állt rendelkezésre a két szervezetnél. A Google alapítói egyetemistaként találták ki a hatékony keresés algoritmusát, és ezzel az ötlettel házaltak az alapításhoz szükséges pénzért. A HTC alapítója, Cher Mi Wang, Tajvan leggazdagabb emberének lányaként alapította meg a High Tech Computer Corporation-t, HT Cho, és Peter Chou-val közösen.
Nehéz kezdet:
A pénz rögtön megvolt, de a nagy ötlet hiányzott. Pontosabban az ötlet az volt, hogy a telefont személyi asszisztensként is lehessen használni, de ezzel nem értek el sikereket. A pénz gyorsan fogyott, és úgy nézett ki, hogy le kell húzniuk a rolót. Wang kitartása és pénze kellett ahhoz, hogy a cég újjászülessen. Ő nem kevés befektetéssel mérnöki és dizájn részleget hozott létre a HTC-n belül, és elhatározta, hogy más, nagyobb cégek szerződéses gyártója lesz. Az első siker a Compaq, és a HP által rendelt laptop volt 2000-ben. Kevesen tudják, hogy az első tenyérnyi színes, érintőképernyős PC-t is ők készítették el, és ők vezérelték először pocket PC-jüket Windows operációs rendszerrel.
A vállalat már talpra állt, de a szárnyalás 2002-től indult.
Ekkor jelentek meg az első vezeték nélküli Microsoft Pocket PC-vel, és az első Microsoft operációs rendszerű mobiltelefonnal. Erre már a nagy telefonszolgáltatók is fölfigyeltek, mint a T-Mobil, az AT & T, Vodafone, O2 és az Orange. A következő időben a média mintha nem is tudott volna a HTC-ről. Amíg négy évvel később meg nem jelenik saját eszközeivel, semmi hír nem született róla. Pedig a cég nagyon is fejlődött! A nagy beszállítók egymás után igényelték a HTC termékeit, mint a Qtek, a Dopod, a Dell, a Fujitsu-Siemens, HP, i-mate és a Sharp. Új termékekből sem volt hiány: az első Microsoft Smart Music Phone (2004), nagyméretű 2.8 hüvelykes TFT LCD érintőképernyő, az első Microsoft 3G telefon (2005), Az első Microsoft Windows Mobile 5.0 platformon futó telefon (2005). 2005-ben a cég növekedése elérte a 102%-ot, ezzel bekerült a Business week leggyorsabban növekvő technológiai vállalati listájára!
2006. június, az első HTC termék.
A HTC 2006-ban egy új, nagyteljesítményű eszközt jelentetett meg, ami formai áttörést jelentett: ez a HTC Advantage. A HTC Advantage a világ leghatékonyabb irodája volt, 5 hüvelykes képernyővel, és teljes kiosztású, csatlakoztatható QWERTY billentyűzettel. Ezt 2007 elején a HTC Shift (balra) bemutatása követte. Ez a készülék már a Windows Vistára épült, és 7 hüvelykes, csillogó érintőképernyővel, valamint 40 gigabájtos merevlemezzel rendelkezett. Nehéz eldönteni, hogy ezek milyen eszközök voltak: nagy PDA-k, vagy ultrakönnyű laptopok? Mindenesetre igen népszerűek lettek.
Ugyanekkor jent meg a Touch, a TouchFLO kezelő felülettel, amely forradalmian leegyszerűsítette az érintő képernyő kezelését.
A HTC stratégiai partnerei az Intel, a Texas Instruments és a Qualcomm szállították a kiváló processzorokat, memóriákat, és más egységeket. A HTC egyéniségét adó programokat, és dizájnt a mérnöki gárda szolgáltatta, melynek részaránya a cégben 25%.
Az okostelefonok felfutása.
2008 óta szakít ki egyre nagyobb szeletet a HTC az okostelefonok piacából. Ekkor hozták ki a világon először a Google Androidjával működő okostelefont, a HTC Dream-et. Ezzel ki is alakult a máig érvényes termékpaletta: mikroszámítógépek, 3.5G HSDPA- és GPS-képes PDA kézi számítógépek, és az okostelefonok.
A rengeteg azóta megjelent termék közül nem is tudom, mit kellene kiemelni. A 2008-as HTC Touch HD legyen az egyik, a 2009-es Hero legyen a második, a 2010-es Legend legyen a harmadik, és a 2011-es Sensation legyen a negyedik. Így lesz látható a fejlesztő csapat óriási munkája.
A HTC Touch HD (jobbra) mérete 115 x 62,8 x 12 mm, a súlya 146,4 gramm. A 3,8 colos érintőképernyő maximális felbontása 480 x 800 képpont és egyszerre legfeljebb 65536 szín megjelenítésére képes. Lelke egy 528 MHz órajelű Qualcomm MSM7201a processzor. Ezt egy GPS-vevő, egy IEEE 802.11b/g szabványú WLAN-adapter, a fotók és videók készítésére egyaránt alkalmas, autofókuszos 5 megapixeles kamera és egy második, videotelefonálásra használható VGA-kamera egészíti ki. Az integrált 288 megabájt memória és 512 megabájt flash memória további MicroSD kártyákkal bővíthető. A készülék operációs rendszere a Windows Mobile 6 Professional verziója. A telepített szoftverek között megtalálható e-mail kliens, RSS-olvasó, a Word, az Excel, a PowerPoint, az Internet Explorer és a Windows Media Player mobil változatai, valamint egy, a címjegyzékek rendszerezésére, az időpont- és a feladategyeztetésekre egyaránt használható személyi asszisztens program. A HTC ExtUSB nevű megoldás kombinálja az USB-portot és a fejhallgató csatlakoztatására szolgáló szabványos 3,5 mm-es Jack dugót. A Touch HD igazi érdekessége azonban a TouchFlo 3D kezelői felület, ami lehetővé teszi, hogy bárki az ujjainak egyetlen mozdulatával irányíthassa az eszközt, válthasson, mondjuk a fotók megjelenítése, elküldése és a honlapok behívása között. Az okostelefon egyaránt alkalmazható a 850, a 900, az 1800 és az 1900 Mhz-es GSM-hálózatokban, illetve támogatja a GPRS, az EDGE, a Bluetooth 2.0, a HSDPA és az UMTS technológiákat. UMTS üzemmódban a beszélgetési idő gyári adat szerint legfeljebb 6,5 óra, GSM üzemmódban pedig maximum 5 óra lehet.
A HTC Heroban (balra) a Sense technológia (ez egy alkalmazás) révén minden eddiginél egyszerűbbé és természetesebbé válik a telefon működése. Elsőként az iparágban a fehér HTC Hero teflonborítású, aminek eredménye a tartós, lágy tapintású felület. A készüléket 3,2 hüvelykes HVGA képernyőjével webes, multimédiás és egyéb tartalmak "fogyasztására" alakították ki. Van benne GPS, digitális iránytű, gyorsulásmérő, 3,5 mm-es sztereó jack bemenet, 5 megapixeles, autofókuszos kamera és MicroSD-kártyával bővíthető memória. A HTC Hero keresőgombja az összefüggésekre koncentráló lehetőségeket kínál. Keresni lehet vele a Twitteren, a telefonkönyvben a kapcsolatok között, a postaládában a levelek között, vagy a Hero bármely más alkalmazásában. A HTC az egyén köré építi a mobilélményt. A Sense három alapelvet követ: önmagadra szabva; akikről mindent tudni akarsz; élvezd a meglepetéseinket. Az „Önmagadra szabva” azt jelenti, hogy egy pillanat alatt átlátható widgetek kerüljenek a kezdőképernyőre, amelyek olyan tartalmakat jelenítenek meg, mint a Twitter bejegyzések vagy az időjárás. Mások az üzlethez kapcsolódó információkhoz akarnak gyors hozzáférést: a levelekhez, a naptárhoz vagy a világórához. A HTC újdonsága az "alkalmak" elnevezésű új profil beállítási lehetőség: segítségével testreszabott tartalomprofilok hozhatók létre. Akikről mindent tudni akarsz: manapság az életünkben szereplőkkel a kapcsolattartás azt jelenti, hogy egyszerre számos kommunikációs csatornát és alkalmazást kezelünk: telefonhívásokat, e-maileket, sms-eket, képeket, állapotfrissítéseket stb. A HTC Sense új megközelítést képvisel azáltal, hogy ezeket a kommunikációs csatornákat integrálja egyetlen nézetben, melynek segítségével még közelebb maradhatunk a számunkra fontos emberekhez. A HTC Sense segítségével barátaink Facebook-fotói és állapotfrissítései a Flickr fotóival együtt szerepelnek az SMS-eik, e-mailjeik és híváslistájuk mellett, egyetlen nézetben. Élvezd a meglepetéseinket: életünk számos élményét megtapasztalni kell, nem megmagyarázni. Éppen ezért a HTC Sense újszerű élmények széles tárházát kínálja a telefonon, abból a célból, hogy pillanatnyi örömet szerezzen. Lehet ez egy olyan alapvető dolog, mint a bejövő hívás némítása egyszerűen, a telefon kijelzőjének föld felé fordításával, vagy egy olyan vizuális többlet, mint az ablaktörlő, ami az esőt jelképezi az időjárás-előrejelzésben.
A 2009-es évhez mindenképpen hozzá tartozik, hogy a HTC a Los Angelesben működő Deutsch LA Inc. reklámügynökséggel együttműködve hozta létre a YOU kampányt, amely integrált médiacsatornákon – televízión, nyomtatott anyagokon, kültéri hirdetéseken és online tartalmakon – keresztül jut el az ügyfelekig. Ennek része volt a cikk mottója is. Tulajdonképpen az a fő közölnivalója, hogy a HTC figyelmének középpontjában nem a termékek, hanem a felhasználó áll, és a termékek az ő igényei szerint születnek. A kampányhoz tartozott, hogy a cég vezetői világszerte előadásokat is tartottak, ami tovább emelte jelenlétüket a médiákban.
A HTC Legend (lent) esetében a HTC fogta a Google Android operációs rendszerét, és ötvözte saját fejlesztésű Sense felhasználói kezelőfelületével. A szoftvereket végül összetársította egy megfelelő hardverrel, és megszületett az iPhone kihívója. A 126 gramm súlyú és 56,3 x 112 x 11,5 mm méretű Legend lelke egy 600 MHz órajelű Qualcomm processzor volt. Ezt egészítette ki a 3,2 colos AMOLED-kijelző, amelynek a maximális felbontása 320 x 480 képpont és amely verőfényes napsütésben is kitűnően olvasható. Beépített kamerája öt megapixeles. A készülék igazi kuriózuma az alsó részébe beépített miniatűr optikai egér. Az egér mellett elhelyezett LED automatikusan kigyullad, ha a felhasználó valamilyen új üzenetet (e-mailt, SMS-t, MMS-t stb.) kapott. Az összképet a 3,5 mm-es jackdugó, a Micro USB-csatlakozó, a beépített hangszórók, az úgynevezett közelségi és a környezetet megvilágító szenzor, valamint az FM-rádió, a WLAN-modul és az integrált GPS-modul tették teljessé. A készülékbe összesen 512 megabájt ROM-ot és 384 megabájt RAM-ot integráltak, ezen kívül a tárolókapacitás MicroSD memóriakártyák segítségével bővíthető. Az operációs rendszer a Google Android 2.1-es verziója lett, ezt egészítette ki a HTC a Sense kezelőfelülettel, amelyen a felhasználók különböző widgeteket és gyakran használt programokat helyezhetnek el. A Legend böngészője egy egyszerű dupla kattintás után képes automatikusan újraformázni és felnagyítani a megjelenített szövegeket, ami nagymértékben növeli az olvashatóságot. A másolás/megosztás/utánanézés funkció segítségével könnyen kivághatók és beilleszthetők a különböző szövegekbe, fórumokba, e-mailekbe, SMS-ekbe akár teljes mondatok és bekezdések is. A Legend alapból tartalmazza a Friendsstream nevű Facebook- és Twitter-widgetet, így a felhasználók könnyedén átláthatják a két portálról érkező üzeneteiket. Az iPhone-nal ellentétben tartalmazza a flashvideók megjelenítésének és a Microsoft Exchange rendszerének a támogatását. Emellett könnyedén megvalósítható a kapcsolatok adatainak szinkronizálása.
Nem véletlen, hogy az Apple szabadalomsértéssel vádolta meg a tajvani gyártót. Ennek részleteibe nemigen lehet belelátni, de a háború kiterjedhet, mivel a támadás célpontja a Google is.
A Sensation (balra) pontos mérete 126,1 x 65,4 x 11,3 mm, súlya 148 gramm, ehhez pedig alumínium burkolat, Android 2.3 Gingerbread, valamint a Sense felhasználói kezelőfelület társul, egyénire szabható aktív lockscreennel, valamint élesebb grafikával és új widgetekkel. A hardveres specifikáció listáján 4,3 qHD SLCD-kijelző (540 x 960 pixel felbontással) szerepel, 1,2 GHz-es ikermagos Qualcomm MSM 8260 processzorral, 768 MB memóriával, 8 megapixeles hátoldali kamerával (1080p videó rögzítéssel), elülső VGA-kamerával, microSD-csatlakozóval, GPS, G-szenzor, digitális iránytű, valamint 802.11 b/g/n WiFi, Bluetooth 3.0, microUSB, illetve egy 1520 mAh-ás akkumulátor társaságában.
2011 nagy híre, hogy a HTC megelőzte a mobiltelefon-gyártó szektor "nagy öregét", a Nokiát. Piaci értéke elérte a 33,8 milliárd dollárt, 200 milliót verve rá a finn cégre. Az előállított készülékek száma alapján még mindig a Nokia a világ első mobilgyártója: tavaly 28,9 százalékot mondhatott magáénak a globális piacból. Az okostelefonok térhódítását késve érzékelő finn vállalat piaci értéke azonban ez év eleje óta így is ötödével csökkent, míg a HTC-é harmadával nőtt.
A HTC a feltörekvő mobilgyártó, írtam a címben. A cikkből kiderült, hogy ez maradéktalanul így igaz. Amit talán még egyszer érdemes kiemelni, hogy mindez a mérnöki gárda kiépítésével kezdődött, mindig a legújabb fejlesztések átvételével folytatódott, majd az egyéni karakter kialakítása következett dizájnban, és szoftveres szinten, és mindeközben a felhasználók igényei voltak a középpontban.
Nincs semmi titok: Így kell csinálni!